Alle Service op één punt

Ik wil hulp bij mijn geldzaken

Overzicht over uw geldzaken begint bij een goede financiële administratie. Hierdoor houdt u overzicht in uw inkomsten en uitgaven, ziet u waar u veel geld aan uitgeeft en hoeveel u overhoudt voor onverwachte uitgaven.

Soms doet zich een probleem voor.

Mijn bankpas is ingeslikt door de automaat

Het kan voorkomen dat de bankpas tijdens het pinnen wordt ingeslikt door de geldautomaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • blokkade van de pas, doordat deze als verloren/zoekgeraakt/gestolen staat geregistreerd,
  • 3x intoetsen foute pincode
  • blokkade van de pas door de bank,
  • een defect of storing aan de Geldautomaat.

Als de pas eenmaal is ingeslikt komt deze er helaas niet meer uit en moet er een nieuwe pas worden aangvraagd. Dit kan met de RabobankApp of telefonisch via nummer 0348-427000.  

Heeft u een pas van een andere bank, neem dan contact op met uw eigen bank. Hier vindt u de telefoonnummers van de banken in Nederland.

(Leren) Internetbankieren

De Rabobank doet er alles aan om internetbankieren zo veilig mogelijk te maken. Zo wordt gebruik gemaakt van een beveiligde verbinding tussen u en de Rabobank. De Rabo Scanner zorgt ervoor dat er in combinatie met uw betaalpas en pincode telkens unieke codes worden aangemaakt. Zo weten wij zeker dat u degene bent die het geld overboekt, en niemand anders. Maar om bankieren echt veilig te houden, hebben we uw medewerking nodig. Op de website van de Rabobank leest u wat u zelf kunt doen om veilig te bankieren.

Rabobank Rijn en Veenstromen biedt een gratis cursus Internetbankieren aan voor haar rekeninghouders. De cursus wordt verzorgd door Seniorweb. Voor informatie of aanmelding kunt u terecht op het Servicepunt.

Ik wil een creditcard

De Rabobank biedt diverse creditcards. Bedenk daarom voor u een creditcard aanvraagd goed waar u hem voor wilt gaan gebruiken. Op de website van de Rabobank vindt u een overzicht van de verschillende creditcards.

Hoe word ik lid van de Rabobank?

Als lid kunt u meedenken om uw bank en uw omgeving te verbeteren. De Rabobank is immers een coöperatieve bank, mét leden en zonder aandeelhouders. U beslist mee over de kwaliteit van onze dienstverlening en over onze maatschappelijke betrokkenheid. Als Rabobanklid kunt u deelnemen aan ledenactiviteiten en profiteert u van onze kennis. Elk kwartaal ontvangt u het magazine Dichterbij met daarin informatie over uw bank en omgeving, de Rabobank en ledenaanbiedingen. Als u klant bent van de Rabobank, kunt u meteen lid worden. Hieraan zijn geen extra kosten verbonden.

Ik heb een klacht over de Rabobank

De Rabobank wil u zo goed mogelijk van dienst zijn. Daar staan zij voor en dat mag u als klant verwachten. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent of suggesties heeft over hoe het beter zou kunnen. Wanneer u ons vertelt wat er beter kan, kunnen wij onze dienstverlening waar nodig aanpassen. Uw reactie kunt u doorgeven via internet of telefonisch via 0348-427000.

Hoe kom ik aan een DigiD?

Uw DigiD is uw eigen inlogcode om te communiceren of zaken te regelen bij de overheid, een soort digitaal legitimatiebewijs. Voor steeds meer zaken bij de lokale of landelijke overheid heeft u een DigiD nodig. Uw vraagt uw DigiD aan via de website www.digid.nl. Wanneer u uw DigiD gaat aanvragen, hou dan uw burgerservicenummer en uw mobiele telefoon bij de hand. Uw DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord, dat u allebei zelf mag kiezen. Zorg er wel voor dat gebruikersnaam en wachtwoord niet eenvoudig te achterhalen zijn.

Hoe krijg ik mijn administratie op orde?

Bij Tympaan-De Baat is een aantal vrijwilligers actief als budgetcoach. De inzet van deze coaches wordt gezien als aanvulling op de professionele schuldhulpverlening waarbij de vrijwilliger meer aandacht en tijd heeft voor een goed gesprek aan de keukentafel. De budgetcoach levert zorg na professionele schuldhulpverlening, om terugval te voorkomen of ter ondersteuning als preventie van schuldsituaties. Ze bieden ondersteuning aan mensen van alle leeftijden die zelfstandig wonen in het werkgebied van Tympaan-De Baat die te maken hebben met schuldenproblematiek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nel Verhoek via mail n.verhoek@stdb.nl of telefonisch (0297) 230 280.

 

Ik heb hulp nodig bij mijn belastingaangifte

Voor inwoners van De Ronde Venen van  65 jaar en ouder is er de belastingservice van Stichting Tympaan-de Baat. De kosten voor het invullen bedragen € 10,- voor een alleenstaande en € 15,- voor een echtpaar.

Bent u jonger dan 65 en heeft u hulp nodig? Kijk eerst in uw omgeving. Misschien is er een neef, buurman of vriendin die u kan helpen. Probeer het anders alleen. Aangiftes zijn vaak door de belastingdienst al grotendeels ingevuld. U hoeft alleen te controleren of de gegevens kloppen. En heeft u vragen of zijn er dingen onduidelijk? Bel de belastingdienst op nummer 0800-0543.

Diverse vakbonden helpen hun leden bij het invullen van de aangfte.

Ik heb een juridisch probleem

Juridische procedures kunnen veel tijd en geld kosten. Veel mensen hebben daarom een rechtsbijstandsverzekering. Ontstaat er een probleem en bent u niet verzekerd? Dan kunt u zich niet meer verzekeren en draait u dus zelf op voor de kosten.

Elke dinsdag van 19.30 tot 20.30 uur houdt de Rechtswinkel spreekuur in het gezondheidscentrum aan de Hoofdweg in Mijdrecht. Daar kunt u gratis vrijblijvend juridisch advies krijgen.

Het Juridisch Loket is dagelijks tot 20.00 uur te bereiken via telefoonnummer 0900-8020. U krijgt gratis antwoord op uw juridische vraag. Is uw probleem wat ingewikkelder, dan verwijst het Juridisch Loket u door naar een instantie, zoals een bemiddelaar, maatschappelijk werk of een advocaat. U krijgt dan meteen informatie over de kosten.

Op het Servicepunt kunnen wij ook een afspraak voor u maken bij het Sociaal Raadslid. Hij helpt gratis bij juridische kwesties.

Bent u het niet eens met uw (dreigend)ontslag? Op het Servicepunt kunnen wij u niet helpen eventuele juridische stappen te ondernemen. Wel kunnen wij u doorverwijzen naar het Juridisch Loket. Verder kunt u terecht bij de Rechtswinkel in Mijdrecht. (Zie boven).

Wanneer u lid bent van een vakbond, kunt u vaak een beroep doen op de bond voor juridisch advies.

Ik maak de post niet meer open

Financiële problemen worden niet kleiner als u er niet meer naar omkijkt. De post niet meer open maken is nooit een oplossing. Op het Servicepunt kunnen wij u helpen door een vrijwilliger te zoeken die u gaat helpen orde in de administratie te scheppen. Hierdoor krijgt u het overzicht terug.

Ga wel bij uzelf na waarom u de post niet open maakt. Het is vaak een signaal van andere problemen. Ook die kunnen wij samen met u proberen op te lossen, bijvoorbeeld door het inschakelen van Maatschappelijk Werk.

Overige onderwerpen binnen deze categorie:

Partners van het Servicepunt:


Gemeente De Ronde Venen
Groenwest
Rabobank