Heeft u een beperking en voldoet u aan de voorwaarden. Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Ook zorginstellingen kunnen een parkeerkaart aanvragen.
Er zijn 3 soorten kaarten:
Bestuurderskaart (B): Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register). De kaart mag alleen door de houder worden gebruikt.
Passagierkaart (P): Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan. Deze kaart mag uitsluitend gebruikt worden bij het parkeren ten behoeve van de gehandicapte passagier waarvoor de kaart is afgegeven.
Een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren.
Er is een antidiefstalkluisje voor de gehandicaptenparkeerkaart verkrijgbaar. Kost ca € 50,- zie ook http://www.kaartkluis.nl/bestellen.html
De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) voor een bestuurder of passagier zijn:
Het aanvragen, verlengen of vervangen van een verloren gehandicaptenparkeerkaart kost per 1-11-2025 geld. De hoogte daarvan is afhankelijk of u wel/geen medische keuring nodig heeft. Voor de exacte bedragen van de gpk, zie website van de gemeente De Ronde Venen.
Deze kosten moeten bij de online aanvraag direct betaald worden met iDeal, dit kan niet contant of met pin betaald worden.
Verlenging: Bij twijfel of u wel/niet weet of een medische keuring voor u nodig is kunt u de gemeente bellen; bureaudienst Toegang kan u dit vertellen.
De medische keuring geschied door de een arts van Argonaut.
Aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart kunt u online doen via de website van de gemeente: hiervoor heeft u nodig:
- DigID en
- iDeal betaalmogelijkheid
De benodigde pasfoto kan meegenomen worden bij het ophalen van de kaart bij het gemeentehuis.
De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.
Indien u hierbij hulp nodig heeft kunt u contact opnemen met het Servicepunt.
Contact
De gemeente gaat telefonisch contact opnemen met het telefoonnummer dat vermeld staat in de aanvraag. Moet er contact opgenomen worden via een contactpersoon: vermeld dan bij het telefoonnummer het nr en de naam van de contactpersoon en vermeld het tel nr van de inwoner NIET.