Gehandicaptenparkeerkaart

Heeft u een beperking en voldoet u aan de voorwaarden. Dan kunt u een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Ook zorginstellingen kunnen een parkeerkaart aanvragen.

 

Er zijn 3 soorten kaarten:

Bestuurderskaart (B): Heeft u een beperking en rijdt u zelf auto en bent u in het bezit van een geldig rijbewijs? Dan kunt u een bestuurderskaart aanvragen (het kenteken wordt niet op de kaart vermeld, wel in het Nationaal Parkeer Register). De kaart mag alleen door de houder  worden gebruikt.

Passagierkaart (P): Heeft u een beperking en bent u begeleidingsafhankelijk van anderen in het vervoer? Dan vraagt u een passagierskaart aan. Deze kaart mag uitsluitend gebruikt worden bij het parkeren ten behoeve van de gehandicapte passagier waarvoor de kaart is afgegeven.

Een kaart voor zorginstellingen: Hiermee kunnen zorginstellingen hun bewoners met een beperking vervoeren.

Er is een antidiefstalkluisje voor de gehandicaptenparkeerkaart verkrijgbaar. Kost ca € 50,- zie ook http://www.kaartkluis.nl/bestellen.html

2021 oktober: ophalen GPK kaart:
Heeft u een brief met  toekenning voor de Gehandicaptenparkeerkaart dan kan de kaart opgehaald worden bij de info balie van het gemeente huis zonder afspraak.  Ze liggen daar klaar. Met pasfoto en identiteitsbewijs.  De beveiliger kan dit dan ook afgeven.

0297-291616

 gemeente@derondevenen.nl

Ga naar de website...

Toelatingsvoorwaarden

De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) voor een bestuurder of passagier zijn:

  • U heeft een medisch onderzoek gehad.
  • U kunt geen 100 meter achter elkaar lopen.
  • U bestuurt zelf het voertuig (bestuurderskaart), of
  • U bent van deur tot deur afhankelijk van de hulp van de bestuurder (passagierskaart).

Kosten en vergoeding

Er zijn geen kosten aan verbonden.
Keuring geschied door de een arts van Argonaut, dit is kosteloos.

Aanvraag procedure

Aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats kunt u online doen via de website van de gemeente (inloggen met DigID. De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

Indien u hierbij hulp nodig heeft kunt u contact opnemen met het Servicepunt.

Contact
De gemeente gaat telefonisch contact opnemen met het telefoonnr dat vermeld staat in de aanvraag. Moet er contact opgenomen worden via een contactpersoon: vermeld dan bij het telefoonnr het nr en de naam van de contactpersoon en vermeld het tel nr van de inwoner NIET.