Voedselbank

De Voedselbank heeft als doel het direct, op tijdelijke basis, helpen van die onder een bepaald bestaansminimum leven, door wekelijks voedsel uit te reiken dat door derden beschikbaar wordt gesteld.

Aanmelden voor de Voedselbank kan via de website van de Voedselbank 

De Voedselbank neemt contact op om een afspraak te maken voor een intakegesprek. 

Openingstijden van de verschillende lokaties in de Ronde Venen: 

  • Uitgifte locatie Mijdrecht: De Trekvogel, Karekiet 49 te Mijdrecht
    - Maandag tussen 16.30u en 17.30uur
    - Donderdag tussen 16.30 en 18.30uur
    Elke 2e en 4e vrijdag van de maand kunnen cliënten kleding uitzoeken, overige geïnteresseerden moeten een identiteitsbewijs of briefje van het Servicepunt meenemen.
  • Uitgifte locatie Vinkeveen: Achterkant van de St. Josefschool, Tuinderslaantje 1, Vinkeveen
    - Elke donderdag tussen 16.00u en 17.00uur
  • Uitgifte locatie Abcoude en Baambrugge, Angstelborgh, Dorpszicht 22, Abcoude
    - Woensdag tussen 17.00u en 18.00u

06-33020903

 clienten@voedselbankderondevenen.nl

Ga naar de website...

Toelatingsvoorwaarden

Met ingang van 1 januari 2020 gelden de volgende (landelijk bepaalde) toekenningscriteria:
U komt in aanmerking voor een voedselpakket als uw netto maandinkomen minder is dan de volgende normbedragen.

  Basisbedrag per huishouden: € 135,-.

  Per persoon: € 95,-.

Enige voorbeelden voor normbedragen per maand per gezin:

1 persoon: € 230
2 volwassenen: € 325
1 volwassene en 1 kind: € 325
1 volwassene en 2 kinderen: € 420
2 volwassenen en 2 kinderen: € 515
1 volwassene en 3 kinderen: € 515

Uitgangspunt is, dat per huishouden slechts 1 pakket wordt verstrekt. Het normbedrag voor toelating conform criteria en de grootte van het voedselpakket worden met name bepaald door het aantal inwonende gezinsleden.

Met netto bedoelen we: na aftrek van alle lasten zoals huur, energie, zorgverzekering etc.

 

Aanvraag procedure

Er komt iemand van de voedselbank voor een eerste intake gesprek bij de mensen thuis. Als blijkt dat het verstrekken van een pakket voor langere periode is, zal na een bepaalde tijd opnieuw een gesprek plaatsvinden door iemand anders van de voedselbank.

Als cliënten net buiten de norm van de Voedselbank vallen zal de vrijwilliger van de Voedselbank adviseren om opnieuw contact op te nemen met het Servicepunt om te kijken naar inkomen verhogende maatregelen.