Wanneer u heeft gereageerd op een huurwoning en u komt voor de woning in aanmerking, dan ontvangt u eerst een e-mail van WoningNet waarin staat dat u voor een bepaalde datum moet aangeven of u belangstelling heeft om de woning te bezichtigen. Reageert u niet, of te laat dan loopt u de woning mis.
Heeft u belangstelling, dan wordt u uitgenodigd de woning te bezichtigen. Dit kan ook in de vorm van een groepsbezichtiging.
Wanneer u de woning wilt accepteren moet u dit zo snel mogelijk doorgeven via woningnet of aan de verhuurder.
Door verschillende omstandigheden kunt u (soms plotseling) geen dak meer boven uw hoofd hebben. Bent u alleenstaand en net dakloos geworden? Dan kunt u terecht bij Herstart. Hier kunt u maximaal 14 dagen terecht voordat u doorstroomt naar een andere opvanglocatie. Bent u met uw gezin dakloos geworden? Dan kunt u bellen met Stadsteam Herstel.
De Tussenvoorziening biedt verschillende vormen van opvang:
Zie voor meer informatie met betrekking tot kosten, reservering van een slaapplek en voorwaarden op bovenstaande websites.
Voor het aanpassen van de woning is schriftelijke toestemming vereist van GroenWest. Meer informatie hierover vindt u op: https://www.groenwest.nl/ik-huur-een-woning/onderhoud-en-reparaties/zelf-klussen/#qa132846a
U wilt de huurovereenkomst van uw huurwoning van GroenWest beëindigen. U kunt de huur opzeggen via de link Huur opzeggen. U heeft minimaal één maand opzegtermijn en de huur kan op iedere gewenste werkdag worden opgezegd. De laatste huurdag moet op een werkdag vallen.
De opzegtermijn voor een huurwoning is 1 maand. Dit betekent dat als u de huur op 5 augustus opzegt, de huurovereenkomst op zijn vroegst op 5 september eindigt. Valt de dag waarop de overeenkomst eindigt, in het weekeinde of op een feestdag? Dan eindigt de huurovereenkomst op de eerstvolgende werkdag.
Het kan gebeuren dat u als huurder een verzoek, klacht of probleem heeft, waarover u graag met GroenWest wil spreken. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld overlast met de buren, de huurverhoging of de woonruimteverdeling. Ook een klacht over de dienstverlening van GroenWest zelf kunt u indienen.
Hiervoor gaat u naar de website van GroenWest via deze link https://www.groenwest.nl/zoeken?query=klacht
Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen is er extra vraag naar sociale huurwoningen. GroenWest heeft dan ook besloten om tijdelijk te stoppen met het verkopen van huurwoningen. De woningen die vanuit Koopgarant worden teruggekocht worden wel weer te koop aangeboden. Dit aanbod kunt u vinden op www.funda.nl.
Mogelijk zullen in de toekomst weer woningen worden gekocht via GroenWest.
De Startersregeling is niet meer mogelijk.
Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder is de cliënt automatisch medehuurder, zolang hij/zij in dezelfde woning woont.
Bij vertrek van de huurder wordt de medehuurder automatisch de huurder.
Dit geldt ook als het huwelijk of geregistreerde partnerschap is gesloten na het ingaan van de huurovereenkomst.
Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Als u dat wel wil worden, dan dient er een verzoek te worden in gediend bij GroenWest om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzaam gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden. Broers en zusters en alle vormen waarin twee mensen met elkaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren, kunnen in principe voor medehuurderschap in aanmerking komen.
Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding.
Samenwonende partners die een samenlevingscontract hebben opgesteld zijn volgens het huurrecht niet automatisch medehuurder.
Huurder en verhuurder hebben een aantal verplichtingen bij het onderhoud aan de woning. GroenWest is onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning en de installaties.
Het dagelijks onderhoud en kleine reparaties in de woning vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder. De kosten hiervan betaalt de huurder zelf. Met een serviceabonnement voert GroenWest deze reparatie voor de huurder uit.
Het aanmelden voor een Serviceabonnement dan direct via de website van GroenWest.
Klik op de knop 'Direct regelen'. Voor hulp bij het aanmelden kunt u terecht bij het ServicePunt.
Is er iets stuk in de woning? Moet er iets gerepareerd worden? U kunt snel en gemakkelijk een reparatieverzoek indienen via de volgende link: Reparatieverzoek.
Deze regeling is bestemd voor bewoners van de gemeente De Ronde Venen die buiten hun schuld om dakloos te zijn geworden, behoefte hebben aan tijdelijke huisvesting (overbruggingshuisvesting) en zelfstandig kunnen wonen.
De appartementen zijn geschikt voor 1 tot 2 persoonshuishoudens en zijn voor maximaal een half jaar beschikbaar.
Bij het overlijden van de partner kan de client de huurovereenkomst op zijn of haar naam krijgen indien de client getrouwd of medehuurder of een geregistreerd partner was. Bij het indienen van het verzoek van wijziging tenaamstelling, dient een overlijdensakte te worden toegevoegd. In geval van samenwonen (niet getrouwd), dan zijn er twee mogelijkheden:
- is cliënt medehuurder en de partner is overleden, dan mag de cliënt in de woning blijven.
- is cliënt medebewoner en de partner is overleden, dan mag de cliënt maximaal een half jaar in de woning blijven wonen
Medehuurder kan men worden vanaf twee jaar van samenwonen. Overlijdt de partner binnen die 2 jaar dan dient de achterblijver de woning te verlaten.
Het is ook mogelijk dat cliënt samen met één van de ouders in de woning woont. Ouder en kind kunnen ook medehuurders zijn.
Bij samenwonen van ouder en kind is het van belang dat zij beiden (mede-)huurder zijn.
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning in de regio Utrecht dient men zich als woningzoekende in te schrijven bij Woningnet.
Er staat veel duidelijke informatie op www.woningnetregioutrecht.nl. Iedere dag wordt het aanbod van sociale huurwoningen op de website ververst. In de woningadvertenties staat tot wanneer de woningzoekende kan reageren. Deze datum kan bij iedere woning anders zijn. Een woning staat minimaal acht dagen op de website.
Jongeren die op zoek zijn naar onderdak kunnen terecht bij het Jongerenwerk voor hulp. In veel gevallen gaat het om een crisissituatie. Het Jongerenwerk heeft hierin een bemiddelende functie en kent de juiste instanties. De jongerenwerkers schakelen tussen verschillende instanties en kunnen ook een ondersteunende rol bieden. Zo kan het Jongerenwerk bemiddelen tussen de jongere en het thuisfront en bijvoorbeeld meegaan naar een intakegesprek voor (crisis)opvang.
Kwadraad helpt je weer om grip te krijgen op je dagelijks leven. We kijken naar je talenten. Niet naar wat niet kan, maar we kijken naar wat wél kan. Met een maatschappelijk werker spreek je over jouw situatie.
Kwintes is er voor mensen met een psychische of psychiatrische kwetsbaarheid, zwerfjongeren, dak- of thuislozen, slachtoffers van huiselijk geweld, jongeren of ouderen met autisme.
Vrouwenopvang is er voor slachtoffers van huiselijk geweld, eerwraak, loverboys of mensenhandel.
Maakt u zich zorgen over iemand met verward gedrag? Bijvoorbeeld iemand die ronddoolt op straat, zichzelf vervuilt of wartaal uitslaat?
Neem dan contact op met het Meld- en Adviespunt Bezorgd.
Vrijblijvend informatie en advies bij problemen op juridisch gebied, bijvoorbeeld problemen met de huur/verhuur, met werk (dreigend ontslag), problemen met uitkering, bij aankoop van dure spullen, problemen in huwelijk, etc. etc.
De klussendienst is bestemd voor alle zelfstandig wonende ouderen in De Ronde Venen die door leeftijd en/of handicap hulp nodig hebben bij het verrichten van een klus in en om het huis. Wij gaan er hierbij van uit dat het financieel niet mogelijk is om hier iemand (of een bedrijf) voor in te huren.
Onder een klus verstaan we een klein huishoudelijk probleem. Het gaat vaak om kleine klusjes die voor ouderen moeilijk oplosbaar zijn.
Wanneer men problemen ervaart in de woning als gevolg van een medische beperking kan men een melding doen voor een woningaanpassing die medisch noodzakelijk is. De kosten van een aanpassing kunnen hoog zijn. Daarom zal de gemeente eerst onderzoeken of een verhuizing naar een andere woning niet een goedkoper alternatief is. Woont de inwoner in een huurwoning van GroenWest, dan zal de WMO-consulent contact opnemen met GroenWest indien er bijv. een traplift dient te worden aangebracht
Voorbeelden van een woningaanpassing zijn:
tillift, traplift of aanpassing van de douche/badkamer.
Voor alle complexe vragen op het gebied van zorg en welzijn kunt u een beroep doen op de Kernteams. Deze teams zijn er voor alle inwoners van De Ronde Venen. U kunt bij het Kernteam terecht met vragen over de volgende onderwerpen:
Woningen worden aangeboden door makelaars, vastgoedondernemers en woningbouwverenigingen.
Koopwoningen worden aangeboden door makelaars en vastgoedondernemingen. Onder andere te vinden op www.funda.nl en bij de makelaars zelf.
Huurwoningen worden ook door bovenstaande aangeboden, maar de meeste huurwoningen worden verhuurd via woningbouwverenigingen. Het aanbod staat op hun website. Voor De Ronde Venen is dat www.woningnetregioutrecht.nl
Zonnehuisgroep Amstelland biedt alle vormen van ouderenzorg, van wijkverpleging en dagbesteding tot intensieve verpleeghuiszorg in Amstelveen, Amsterdam-Zuid, Ouder Amstel en De Ronde Venen. Met ruim 1400 collega's (750 fte) zorgen wij voor ongeveer 1800 cliënten.
Onze missie is 'Hart voor kwaliteit van leven'. Onze visie is 'Wij blinken uit in het ondersteunen van wat u van waarde vindt'. Hoe dit vertaalt naar onze zorg kunt u zien op onze koersplaat.
Naasten zijn meer dan welkom. Familie kan en mag van alles bij ons wanneer de cliënt en het familielid dat beiden willen. Samen met hen en een groot aantal vrijwilligers zorgen wij voor kwaliteit van leven.
- Somatische en (intensieve) dementiezorg met verblijf in de zorgcentra;
- Dagbesteding voor thuiswonende ouderen;
- Activiteitenbegeleiding;
- Begeleiding en zorg bij mensen thuis;
- Revalidatie en kortdurende ELV (Eerste Lijns Verblijf) opname zowel hoog complex als laag complex;
- Welzijns- en zorgarrangementen;
- Recreatieve activiteiten;
- Maaltijdvoorziening in de zorgcentra;
- Deskundige voorlichting, informatie en advies via het Klantcentrum.
Het Klantcentrum is te bereiken op telefoonummer 0900 0401441 (ma en di van 09.00 - 15.00 wo en do 9.00 – 13.00 uur) of e- mail klantcentrum@zhga.nl . Op het Klantcentrum zijn negen klantadviseurs die de cliënten rechtstreeks kunnen benaderen voor telefonische vragen over thuiszorg of intramurale zorg, revalidatie, kortdurende ELV opname en wachtlijst beheer. Tevens kunt u met hen een afspraak maken voor een rondleiding op één van de locaties.
zie onze regeling voor meer informatie over dagbesteding bij Zonnehuisgroep
Onze medewerkers zijn u graag van dienst.
Wij zijn bereikbaar op
maandag t/m donderdag van 09:00 – 16:00 uur en
vrijdag van 09:00 – 13:00 uur.