Wanneer u heeft gereageerd op een huurwoning en u komt voor de woning in aanmerking, dan ontvangt u eerst een e-mail van WoningNet waarin staat dat u voor een bepaalde datum moet aangeven of u belangstelling heeft om de woning te bezichtigen. Reageert u niet, of te laat dan loopt u de woning mis.
Heeft u belangstelling, dan wordt u uitgenodigd de woning te bezichtigen. Dit kan ook in de vorm van een groepsbezichtiging.
Wanneer u de woning wilt accepteren moet u dit zo snel mogelijk doorgeven via woningnet of aan de verhuurder.
Meldpunt voor hulp en bemiddeling bij discriminatie of ongelijke behandeling vanwege leeftijd, geslacht, huidskleur, religie, beperking of seksuele gerichtheid. Privacy is gewaarborgd!
U kunt een melding doen van discriminatie bij de afdeling Klachtbehandeling klik hier
Harde muziek of gestamp op de trap. Een hond die voor de deur plast. Een boom die de tuin overschaduwt of een kinderwagen op de galerij. Voor u het weet, groeien kleine irritaties uit tot grote conflicten. Buren worden vreemden, of erger nog, vijanden. Herkent u dit? Buurtbemiddeling helpt u om het niet zover te laten komen.
Vindt u het lastig om in gesprek te komen of loopt het gesprek op niets uit? Dan kunt u Buurtbemiddeling inschakelen. Zij geven informatie en advies over hoe u de burenoverlast zelf kunt aanpakken. Is dat niet voldoende, dan kunt u ook onafhankelijke bemiddelaars inschakelen. Onder hun deskundige begeleiding kunt u samen met uw buren nadenken over een goede oplossing.
Burenoverlast tijdens Corona:
https://overlastvanburen.nl/
Er is een speciale spreekuur voor bewoners in deze heftige tijd.
Ze geven tips en trucs om overlast zelf aan te pakken.
De Kom is centraal gelegen in het mooie centrum van Mijdrecht op loopafstand van tal van voorziening, zoals winkels, restaurants en (zorg)faciliteiten. Er is een supermarkt vlak naast De Kom en ook de apotheek en huisarts zijn dichtbij gevestigd. Het complex telt 94 appartementen met een fraai uitzicht over het centrum van Mijdrecht of de Kerkvaart.
De bewoners van het complex zijn senioren. Alle appartementen zijn ingericht en voorbereid om toegankelijkheid, veiligheid, bereikbaarheid en privacy van de bewoners te borgen. Indien gewenst is zorgalarmering beschikbaar. De appartementen zijn hiermee zeer geschikt om comfortabel en zelfstandig te blijven wonen ook als er behoefte is aan zorg.
Door verschillende omstandigheden kunt u (soms plotseling) geen dak meer boven uw hoofd hebben. Bent u alleenstaand en net dakloos geworden? Dan kunt u terecht bij Herstart. Hier kunt u maximaal 14 dagen terecht voordat u doorstroomt naar een andere opvanglocatie. Bent u met uw gezin dakloos geworden? Dan kunt u bellen met Stadsteam Herstel.
De Tussenvoorziening biedt verschillende vormen van opvang:
Zie voor meer informatie met betrekking tot kosten, reservering van een slaapplek en voorwaarden op bovenstaande websites.
Wij willen een duurzame gemeente die bruist van schone energie.
Een briefadres is noodzakelijk voor mensen zonder vaste woning om hun leven op de rails te krijgen en/of te houden.
Iedereen die in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland verblijft, moet zich laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Via de BRP kan de overheid in contact komen met haar burgers. U laat zich inschrijven in de BRP op uw woonadres. Of anders op een briefadres. De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een briefadres.
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus. Het briefadres kan alleen in Nederland zijn.
Drinkpakken en blik worden samen met plastic verpakkingen elke twee weken huis aan huis ingezameld. U kunt PMD-afval (Plastic, Metaal en Drinkkartons) in de daarvoor bestemde plastic zakken stoppen. De zakken kunt u gratis ophalen bij de Servicepunten, het gemeentehuis, de afvalbrengstations en sommige supermarkten. De gevulde zakken hangt u op aan een kroonring in de buurt. Een kroonring is een soort kapstok aan een lantaarnpaal.
De waardebonnenactie voor energiebesparende producten loopt vanaf half november tot en met 31 december 2022
Half november ontvangen alle huurders een brief van de gemeente of Groenwest met een persoonlijke waardeboncode. Elk adres ontvangt 1 code. De code kan 1 keer worden gebruikt.
Bijvoorbeeld radiatorfolie, ledlampen of tochtstrips. De complete lijst met producten staat op www.winstuitjewoning.nl/derondevenen. Met de energiebesparende producten bespaart de huurder direct op de energierekening. En verhoogt het comfort in huis. Voor deze actie heeft de gemeente een bepaald budget. Als het budget op is, dan is het ook echt op.
Voor het aanpassen van de woning is schriftelijke toestemming vereist van GroenWest. Meer informatie hierover vindt u hier.
Het is vervelend als u de huur niet op tijd kunt betalen. Bovendien is het vaak niet makkelijk om een huurachterstand in te lopen. Daarom is het belangrijk voor u en ons dat u op tijd betaalt. Lukt het toch een keer niet, neem dan direct contact op met de medewerker huurincasso van GroenWest via Betaalafspraak maken.
Huurders van GroenWest kunnen op vijf manieren de huur betalen:
Als u bent ingelogd op Mijn GroenWest omgeving dan kunt u heel gemakkelijk de wijze waarop u uw betaling aan GroenWest doet, aanpassen. U kunt hier ook terecht als u een betalingsachterstand heeft en een betalingsregeling wil treffen.
Als u uw bankrekeningnummer wilt wijzigen, dan kunt u dit gemakkelijk doen via: Bankrekeningnummer aanpassen.
Heeft u vragen over uw huurbetaling? Maak dan een betaalafspraak via: Betaalafspraak maken.
U wilt de huurovereenkomst van uw huurwoning van GroenWest beëindigen. U kunt de huur opzeggen via de link Huur opzeggen. U heeft minimaal één maand opzegtermijn en de huur kan op iedere gewenste werkdag worden opgezegd. De laatste huurdag moet op een werkdag vallen.
De opzegtermijn voor een huurwoning is 1 maand. Dit betekent dat als u de huur op 5 augustus opzegt, de huurovereenkomst op zijn vroegst op 5 september eindigt. Valt de dag waarop de overeenkomst eindigt, in het weekeinde of op een feestdag? Dan eindigt de huurovereenkomst op de eerstvolgende werkdag.
Het kan gebeuren dat u als huurder een verzoek, klacht of probleem heeft, waarover u graag met GroenWest wil spreken. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld overlast met de buren, de huurverhoging of de woonruimteverdeling. Ook een klacht over de dienstverlening van GroenWest zelf kunt u indienen.
Hiervoor gaat u naar de website van GroenWest via deze link https://www.groenwest.nl/zoeken?query=klacht
Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen is er extra vraag naar sociale huurwoningen. GroenWest heeft dan ook besloten om tijdelijk te stoppen met het verkopen van huurwoningen. De woningen die vanuit Koopgarant worden teruggekocht worden wel weer te koop aangeboden. Dit aanbod kunt u vinden op www.funda.nl.
Mogelijk zullen in de toekomst weer woningen worden gekocht via GroenWest.
De Startersregeling is niet meer mogelijk.
Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder is de cliënt automatisch medehuurder, zolang hij/zij in dezelfde woning woont.
Bij vertrek van de huurder wordt de medehuurder automatisch de huurder.
Dit geldt ook als het huwelijk of geregistreerde partnerschap is gesloten na het ingaan van de huurovereenkomst.
Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Als u dat wel wil worden, dan dient er een verzoek te worden in gediend bij GroenWest om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzaam gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden. Broers en zusters en alle vormen waarin twee mensen met elkaar een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren, kunnen in principe voor medehuurderschap in aanmerking komen.
Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding.
Samenwonende partners die een samenlevingscontract hebben opgesteld zijn volgens het huurrecht niet automatisch medehuurder.
Huurder en verhuurder hebben een aantal verplichtingen bij het onderhoud aan de woning. GroenWest is onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud aan de buitenkant van de woning en de installaties.
Het dagelijks onderhoud en kleine reparaties in de woning vallen onder de verantwoordelijkheid van de huurder. De kosten hiervan betaalt de huurder zelf. Met een serviceabonnement voert GroenWest deze reparatie voor de huurder uit.
Is er iets stuk in de woning? Moet er iets gerepareerd worden? U kunt snel en gemakkelijk een reparatieverzoek indienen via de volgende link: Reparatieverzoek.
Deze regeling is bestemd voor bewoners van de gemeente De Ronde Venen die buiten hun schuld om dakloos te zijn geworden, behoefte hebben aan tijdelijke huisvesting (overbruggingshuisvesting) en zelfstandig kunnen wonen.
De appartementen zijn geschikt voor 1 tot 2 persoonshuishoudens en zijn voor maximaal een half jaar beschikbaar.
Woont u in een huurwoning met vier kamers of meer en wilt u kleiner gaan wonen?
Dan heeft u misschien recht op de voorrangsregeling Van Groot naar Beter. Op de website van Groenwest ziet u hoe u zich voor de regeling kunt aanmelden.
Bij het overlijden van de partner kan de client de huurovereenkomst op zijn of haar naam krijgen indien de client getrouwd of medehuurder of een geregistreerd partner was. Bij het indienen van het verzoek van wijziging tenaamstelling, dient een overlijdensakte te worden toegevoegd. In geval van samenwonen (niet getrouwd), dan zijn er twee mogelijkheden:
- is cliënt medehuurder en de partner is overleden, dan mag de cliënt in de woning blijven.
- is cliënt medebewoner en de partner is overleden, dan mag de cliënt maximaal een half jaar in de woning blijven wonen
Medehuurder kan men worden vanaf twee jaar van samenwonen. Overlijdt de partner binnen die 2 jaar dan dient de achterblijver de woning te verlaten.
Het is ook mogelijk dat cliënt samen met één van de ouders in de woning woont. Ouder en kind kunnen ook medehuurders zijn.
Bij samenwonen van ouder en kind is het van belang dat zij beiden (mede-)huurder zijn.
In veel regio’s zijn er te weinig sociale huurwoningen om alle woningzoekenden direct aan een woning te kunnen helpen. De meeste mensen moeten een paar jaar wachten op een geschikte woning. Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kunnen mensen voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning. Als u niet zelf uw huisvestingsprobleem kunt oplossen en u buiten uw schuld in de problemen bent gekomen, kunt u een zogenoemde urgentieverklaring aanvragen. Bijvoorbeeld bij zeer schrijnende situaties waar dakloosheid van minderjarige kinderen dreigt. Of als u ernstig ziek bent geworden en daardoor niet meer in uw huidige woning kunt wonen.
Urgentie aanvragen gaan via Het Vierde huis zie de aanvraagprocedure.
Indien nodig helpt een medewerker van het Servicepunt de inwoner met het doorlopen van een urgentieaanvraag en het aanvragen van een kansadviesgesprek via de website van Het Vierde Huis.
Woningruil kan een goede manier zijn om een nieuwe passende woning te vinden. Lijkt woningruil u iets? U moet dan zelf op zoek gaan naar een 'ruilkandidaat'.
De Ideeënwerkplaats is op zoek naar mensen met ideeën! Ideeën om het leven van inwoners in De Ronde Venen mooier en beter te maken.
Een ontmoetingsplek voor moeders van kinderen met autisme, een postproject tegen eenzaamheid onder ouderen of het plaatsen van een ruil-je-boekenhuis; het zijn voorbeelden van ideeën met een maatschappelijke achtergrond. Heb je een klein plan of een grote wens? Alle ideeën zijn welkom. We helpen je graag verder!
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning in de regio Utrecht dient men zich als woningzoekende in te schrijven bij Woningnet.
Er staat veel duidelijke informatie op www.woningnetregioutrecht.nl. Iedere dag wordt het aanbod van sociale huurwoningen op de website ververst. In de woningadvertenties staat tot wanneer de woningzoekende kan reageren. Deze datum kan bij iedere woning anders zijn. Een woning staat minimaal acht dagen op de website.
De jongerenwerkers van Tympaan-De Baat zijn ook op straat te vinden. Dit noemen wij ambulant jongerenwerk. De jongerenwerkers zijn aanspreekbaar voor allerlei vragen en problemen. Ook kunnen zij bemiddelen tussen jongeren en buurtbewoners of jongeren en de gemeente.
Als je zelf leuke ideeën hebt kan je deze ook melden bij de jongerenwerkers. De kans is groot dat je de jongerenwerkers bij je hangplek of ergens anders op straat tegen komt voor een praatje. Buurtbewoners kunnen de jongerenwerkers ook aanspreken over overlast of buurtinitiatieven.
Jongeren die op zoek zijn naar onderdak kunnen terecht bij het Jongerenwerk voor hulp. In veel gevallen gaat het om een crisissituatie. Het Jongerenwerk heeft hierin een bemiddelende functie en kent de juiste instanties. De jongerenwerkers schakelen tussen verschillende instanties en kunnen ook een ondersteunende rol bieden. Zo kan het Jongerenwerk bemiddelen tussen de jongere en het thuisfront en bijvoorbeeld meegaan naar een intakegesprek voor (crisis)opvang.
Het Jongerenwerk staat open voor ideeën van inwoners van De Ronde Venen. In overleg met de jongerenwerkers zou dit in samenwerking uitgewerkt kunnen worden. Heb je een leuk idee voor jou buurt of omgeving? Neem dan contact op met één van de jongerenwerkers.
De inloopavonden zijn wekelijks iedere donderdag van 20.00 - 22.00 uur in De Boei in Vinkeveen (Tuinderslaantje, 3645 KT Vinkeveen). Inloop is gratis. Er zijn altijd twee jongerenwerkers aanwezig die de avond begeleiden. In 2019 is het Jongerenwerk in samenwerking met politie, gemeente, De Boei en jongeren gestart met de inloop in De Boei na aanleiding van jongerenoverlast in Vinkeveen. Samen is er een plek gerealiseerd waar jongeren kunnen samenkomen. Je kunt er terecht voor een gezellig praatje, om te chillen, informatie over alcohol- en drugs, sexting en (cyber)pesten. Er is verder de mogelijkheid om met vrienden te poolen of te gamen.
Kwadraad helpt je weer om grip te krijgen op je dagelijks leven. We kijken naar je talenten. Niet naar wat niet kan, maar we kijken naar wat wél kan. Met een maatschappelijk werker spreek je over jouw situatie.
Bij de sociaal raadslieden van Kwadraad kunt u terecht voor vragen over geldzaken en/of juridische vragen. Dit kan gaan over onder andere het recht op een uitkering, studiefinanciering, belastingzaken, huurtoeslag, ontslag, voogdij, huisvesting, arbeidsrecht, maatschappelijke voorzieningen, bezwaarschriften en dreigende schulden. Via de Servicepunten of via het algemene nummer van Kwadraad kan de inwoner een afspraak maken bij deze sociaal raadslieden.
Kwintes ondersteunt mensen met psychiatrische of psychosociale problemen. Mensen die zonder begeleiding niet zelfstandig kunnen leven en wonen. Vaak gaat dit gepaard met een acute, tijdelijke of blijvende vraag naar woonruimte. Ben jij de grip op je leven (even) kwijt? Dan kun je bij Kwintes terecht.
Kwintes is er voor mensen met een psychische of psychiatrische kwetsbaarheid, zwerfjongeren, dak- of thuislozen, slachtoffers van huiselijk geweld, mensen met autisme. Vrouwenopvang is er voor slachtoffers van huiselijk geweld, eerwraak, loverboys of mensenhandel.
Maakt u zich zorgen over iemand met verward gedrag? Bijvoorbeeld iemand die ronddoolt op straat, zichzelf vervuilt of wartaal uitslaat?
Neem dan contact op met het Meld- en Adviespunt Bezorgd.
Het opbouwwerk zet in op het versterken van de eigen kracht van inwoners zoals wijk- en dorpsorganisaties die zich inzetten voor het algemeen belang van alle inwoners. Daarnaast ondersteunt het opbouwwerk ook andere korter of langer durende bewonersinitiatieven. Het gaat om bewoners die zich met anderen inzetten voor verbetering van het woon- en leefklimaat van alle inwoners in een straat, buurt, wijk of dorp.
Wilt u een initiatief starten of wilt u zich eventueel aansluiten bij een reeds bestaand initiatief? Wij helpen u graag verder op weg.
Rechtswinkel Mijdrecht is tijdelijk niet meer actief (2021-2022)
Vrijblijvend informatie en advies bij problemen op juridisch gebied, bijvoorbeeld problemen met de huur/verhuur, met werk (dreigend ontslag), problemen met uitkering, bij aankoop van dure spullen, problemen in huwelijk, etc. etc.
Is er iets kapot bij u in de buurt? Of heeft u een opmerking over bijvoorbeeld openbaar groen? Via telefoon, email, onlineservice en de app Makkelijk Melden kunt u dit doorgeven aan de gemeente.
Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid in de huurkosten van uw woning.
Advies: vraag uitstel aan bij de belastingsdienst als het niet lukt om eea voor 1 mei af te ronden voor het voorgaande jaar.
LET OP: geef wijzigingen op tijd door, zie voor meer informatie mijntoeslagen.nl
De klussendienst is bestemd voor alle zelfstandig wonende ouderen in De Ronde Venen die door leeftijd en/of handicap hulp nodig hebben bij het verrichten van een klus in en om het huis. Wij gaan er hierbij van uit dat het financieel niet mogelijk is om hier iemand (of een bedrijf) voor in te huren.
Onder een klus verstaan we een klein huishoudelijk probleem. Het gaat vaak om kleine klusjes die voor ouderen moeilijk oplosbaar zijn.
Ervaart u problemen in uw woning als gevolg van een medische beperking? Misschien dat een woningaanpassing een oplossing is.
Voorbeelden van een woningaanpassing zijn:
tillift, traplift of aanpassing van de douche/badkamer.
Voor alle complexe vragen op het gebied van zorg en welzijn kunt u een beroep doen op de Kernteams. Deze teams zijn er voor alle inwoners van De Ronde Venen. U kunt bij het Kernteam terecht met vragen over de volgende onderwerpen:
Woningen worden aangeboden door makelaars, vastgoedondernemers en woningbouwverenigingen.
Koopwoningen worden aangeboden door makelaars en vastgoedondernemingen. Onder andere te vinden op www.funda.nl en bij de makelaars zelf.
Huurwoningen worden ook door bovenstaande aangeboden, maar de meeste huurwoningen worden verhuurd via woningbouwverenigingen. Het aanbod staat op hun website. Voor De Ronde Venen is dat www.woningnetregioutrecht.nl
Zonnehuisgroep Amstelland biedt alle vormen van ouderenzorg, van wijkverpleging en dagbesteding tot intensieve verpleeghuiszorg in Amstelveen, Amsterdam-Zuid, Ouder Amstel en De Ronde Venen. Met ruim 1400 collega's (750 fte) zorgen wij voor ongeveer 1800 cliënten.
Onze missie is 'Hart voor kwaliteit van leven'. Onze visie is 'Wij blinken uit in het ondersteunen van wat u van waarde vindt'. Hoe dit vertaalt naar onze zorg kunt u zien op onze koersplaat.
Naasten zijn meer dan welkom. Familie kan en mag van alles bij ons wanneer de cliënt en het familielid dat beiden willen. Samen met hen en een groot aantal vrijwilligers zorgen wij voor kwaliteit van leven.
- Somatische en (intensieve) dementiezorg met verblijf in de zorgcentra;
- Dagbesteding voor thuiswonende ouderen;
- Activiteitenbegeleiding;
- Begeleiding en zorg bij mensen thuis;
- Revalidatie en kortdurende ELV (Eerste Lijns Verblijf) opname zowel hoog complex als laag complex;
- Welzijns- en zorgarrangementen;
- Recreatieve activiteiten;
- Maaltijdvoorziening in de zorgcentra;
- Deskundige voorlichting, informatie en advies via het Klantcentrum.
Het Klantcentrum is te bereiken op telefoonummer 0900 0401441 (ma en di van 09.00 - 15.00 wo en do 9.00 – 13.00 uur) of e- mail klantcentrum@zhga.nl . Op het Klantcentrum zijn negen klantadviseurs die de cliënten rechtstreeks kunnen benaderen voor telefonische vragen over thuiszorg of intramurale zorg, revalidatie, kortdurende ELV opname en wachtlijst beheer. Tevens kunt u met hen een afspraak maken voor een rondleiding op één van de locaties.
zie onze regeling voor meer informatie over dagbesteding bij Zonnehuisgroep
Onze medewerkers zijn u graag van dienst.
Wij zijn bereikbaar op
maandag t/m donderdag van 09:00 – 16:00 uur en
vrijdag van 09:00 – 13:00 uur.